Nejlepší univerzity v USA jsou letos Harvard a Princeton, za nimi v těsném závěsu následuje Yale. Poděkujme žebříčku U.S. News & World Report za to, že nám to tak stručně a výstižně shrnul. Konečně víme, kam si podat přihlášku. Ale teď vážně – kdo z nás už se někdy podíval na to, podle čeho vlastně novináři školy hodnotí? Proč školy každoročně poskočí o několik příček nahoru nebo dolů, aniž by si jejich studenti všimli jakékoli změny ve výuce? Ve čtvrtém díle našeho seriálu nejprve shrnu hlavní nedostatky populárního žebříčku U.S. News a pak navrhnu způsoby, jak si můžete školy seřadit podle svého.
Hodnocení jinými školami
Nejdůležitější měřítko (25 %) kvality školy je podle žebříčku U.S. News to, co si o ní myslí pracovníci ostatních škol. Každý rok vyplní děkanové a prezidenti univerzit dlouhatánský dotazník o tom, za jak kvalitní považují výuku na ostatních amerických univerzitách. Copak asi ví děkan Bates College na východním pobřeží USA o učitelských schopnostech profesorů na Wichita State University v Kansasu? Moc asi ne. Možná už roky zaškrtává, že tam mají mizernou výuku, protože tu školu prostě jen nezná. Tento způsob hodnocení dělá ze slavných univerzit ještě slavnější a znevýhodňuje méně známé školy, které mohou být zrovna tak dobré.
Vstup důležitější než výstup
Žebříček U.S. News hodnotí univerzity podle toho, jaké studenty přijmou – ne podle toho, jací studenti z nich po čtyřech letech vyjdou. To je něco jako hodnotit nemocnice podle toho, jak zdraví či nemocní jsou nově příchozí pacienti, a nestarat se o výsledky léčby. Co na tom, že jsou na školu přijati nejchytřejší studenti světa, pokud je profesoři za čtyři roky studia nikam výrazně neposunou? Nezaslouží si lepší hodnocení školy, které z beznadějných případů za čtyři roky udělají kvalifikované uchazeče o magisterské studium na těch nejlepších amerických univerzitách?
Když jsem si vybírala svou college, záleželo mi hlavně na dvou věcech: aby mě dobře připravila na magisterské studium na nějaké kvalitní univerzitě, nebo abych si hned po ní našla nějakou relativně dobrou práci. Těmto dvěma podmínkám přikládá U.S. News váhu 0 %. Ono je složité zjišťovat, jak úspěšní jsou absolventi které školy při hledání práce nebo při podávání přihlášek na magisterské studium. Zato je velmi jednoduché zjistit, kolik procent studentů škola přijala, jaké měli studijní výsledky na střední škole, a jak jim dopadly SATs (15 % váhy).
Možná namítnete, že selektivita školy je důležitá. Člověk přece nechce studovat mezi samými blbci. S tím souhlasím. Má to ale dva háčky. Selektivita nemusí vůbec souviset s kvalitou výuky na škole ani inteligencí přijatých studentů (viz Jak najít tu pravou college III. – Selektivita). Zadruhé, ono se na studentech v běžném životě až tak neprojeví, kolik bodů měli z SAT. Nemyslete si, že pocítíte nějaký výrazný rozdíl, když si u jídla popovídáte s lidmi z páté nejvýběrovější školy a dvacáté nejvýběrovější školy v USA. Spíš je od sebe nebudete schopni rozlišit.
Dary od absolventů
Procento absolventů, kteří darovali v posledním roce peníze své škole, tvoří 5 % hodnocení kvality škol. Toto číslo nám pomůže odhadnout, jak spokojení jsou bývalí studenti se svou školou a jak jsou na tom finančně. Spíše ale vypovídá o tom, jak šikovně umí škola své absolventy oslovit a vytáhnout z nich peníze. Některé školy tak intenzivně obvolávají své absolventy, že je nakonec slušný počet z nich symbolicky obdaruje. Škola pak v žebříčku poskočí o něco nahoru, aniž by se jakkoli změnila její kvalita.
Zbylá kritéria žebříčku U.S. News:
Udržení studentů na škole – 20 %
Zázemí pro profesory – 20 %
Zázemí pro studenty – 10 %
Procento studentů, kteří školu dokončí – 5 %
Pokud se budete žebříčkem U.S. News řídit při výběru škol, přečtěte si alespoň jejich metodologii a její nedostatky.
Jiné způsoby hodnocení
Protože každý by chtěl od své školy něco jiného, neexistuje jeden správný žebříček univerzit. Nebuďte líní a seřaďte si školy podle vlastních kritérií. Při vytváření svého vlastního žebříčku se můžete inspirovat následujícími odkazy.
Možná chcete po bakaláři dál studovat a jednou získat doktorát. Proč rovnou nezvážit, ze které školy získalo v přepočtu na hlavu nejvíce lidí titul Ph.D. ve vašem oboru? Na předních příčkách žebříčku se najednou objeví méně známé školy, např. Reed (historie), Bryn Mawr (antropologie), Harvey Mudd (chemie), Swarthmore (společenské vědy), Simon’s Rock of Bard (literatura a angličtina).
Žebříček od Forbes.com
Ačkoli tento žebříček má, stejně jako U.S. News, své mouchy, zohledňuje alespoň hodnocení profesorů studenty a kariérní úspěchy absolventů škol. Navíc na rozdíl od U.S. News porovnává Liberal Arts Colleges s univerzitami, takže budete mít lepší představu, jak si která menší škola stojí vedle těch známých velikánů.
Pokud nemáte moc peněz, musíte při výběru škol zohlednit to, jak štědré jsou k zahraničním studentům. Tato stránka vám pomůže při porovnávání jednotlivých škol. Zvolte jeden z amerických států a ukáže se vám přesně, kolik dolarů která škola dala svým zahraničním studentům.
Sociální aktivisté
Tak tady si pořádně zaprotestujete, pokud budete chtít.
A na závěr ještě výcuc z Princeton Review, The Best 368 Colleges (2009):
Největší spokojenost studentů s výukou
Stanford, Reed, Pomona, Wabash, Mount Holyoke, Wellesley, United States Military Academy, Middlebury, Whitman, Wiliams, Hanover, Kenyon, Lawrence University, Princeton, Claremont McKenna, Colgate, Sarah Lawrence, Bowdoin, Agnes Scott, Richmond
Studenti se zde nejvíc učí
MIT, Franklin W. Olin, Reed, Cal Tech, Harvey Mudd, Bennington, Harvard, Middlebury, U Chicago, Swarthmore, Grinnell, College of the Holy Cross, Davidson, U.S. Coast Guard Academy, William, Haverford, U.S. Military Academy, the Cooper Union for the Advancement of Science and Art, Bryn Mawr, Princeton
Nejšťastnější studenti
Clemson, Brown, Princeton, Claremont McKenna, Franklin W. Olin, Stanford, Dayton, Bowdoin, The College of New Jersey, Tulane, Yale, Prescott, U of North Carolina at Chapel Hill, Pomona, Rice, Brigham Young University, Whitman, St. Mary’s, Washington U of St. Lois, The George Washington U
Princeton Review nabízí ještě spousty dalších hodnocení (jídlo, ubytování, náboženské a politické naladění na kampusu, pití alkoholu, kvalita výuky podle předmětu). Knížka je zdarma k nahlédnutí ve Fulbrightově komisi.
Našel jste někdo nějaký jiný zajímavý žebříček? Jak vybíráte své školy vy? Podělte se o své tipy v komentářích!
21. 7. 2010 /
tento serial sa mi zatial velice páči :)..začínam si uvedomovat nejaké veci a prehodnocovať čo a kde študovať …dakujem 🙂
9. 4. 2011 /
Ahoj,
zajímalo by mě, podle čeho škola posuzuje výsledky na vysvědčení? Určitě já, jako studentka gymnázia mám průměrově horší výsledky, než student nějaké soukromé obchodní akademie, kde mu dají ‘zadarmo’ samé jedničky.
Pokud tedy škola tohle přijímací kritérium hodnotí jako velmi důležité, jsem nejspíš v nevýhodě, že?
A taky druhá otázka,: z kterých vysvědčení se odesílají výsledky? (mám na mysli, jestli jen poslední, nebo všechny ze střední školy apod.) díky za odpověď.
Kristina
22. 5. 2011 /
Ahoj Kristyno,
Skoly se divaji nejen na prumer, ale i na vyberovost tve skoly. Soucasti prihlasky je doporuceni od “college counselora” – nekoho z tve skoly – ve kterem by se melo vysvetlit, jak narocne je dostat ne na tvuj gympl, jak tezke je na nem dostat same jednicky atd. Tvuj college counselor take vyplni, jak jsi na tom v porovnani s ostatnimi studenty na tve skole. Napr. pokud budes mit nekolik dvojek, ale budes jedna z nejlepsich v tvem rocniku, bude to pro skoly znamenat urcite vice, nez kdybys mela same jednicky, a melo je take 10 tvych spoluzaku.
Mas pravdu, ze muzes byt v mirne nevyhode, pokud mas opravdu prisne profesory. Na druhou stranu, na SATs a ACTs se pozna, jak ti to mysli, a tam budou zase v nevyhode ti, kteri dostali same jednicky zadarmo. Takze, urcite stoji za to mit co nejlepsi prumer, ale v SAT mas jeste druhou sanci ukazat, ze ti to mysli.
Posilaji se vsechna vysvedceni ze stredni, tzn. z 10, 11, 12 13. rocniku.
Snad to pomuze!
Radka
22. 5. 2011 /
Ahoj,
chtěl bych Vám poděkovat za Váš článek. Obzvláště za link na žebříček vysokých škol. Konečně mohu ohodnotit či srovnat školy, ze kterých si vybírám. Už taky vím, že když jsem dostal pozvánku od “nějakého Dartmundu”, tak to není škola uprostřed kukuřičnýho pole 😀
12. 7. 2011 /
Ahoj:)
Promiň za odbočení od tématu. Chtěla bych se zeptat, jestli nevíš jak je TOEFL rozúrovňovaný? Myslím tím podle obtížnosti nebo věku. Je mi 15 tak ať vím. Děkuji:)