V Americe

Proc toho vi Americane o Evropenech tak malo?

Rad bych na nasledujicich radcich trochu rozvedl problem, ktery trapi nejednoho Evropana, ba i Americana. V textu se dozvite, co ma pravdepodobne nejvetsi vliv na nizkou informovanost lidi v USA o zbytku sveta.

Nazor, ze Americane se zajimaji jenom o sebe a svoji zemi jsem slysel jiz mnohokrat. Ted kdyz jsem v Kalifornii, mohu opravdu posoudit, zda slova mych pratel byla hola pomluva, ci jestli se za nimi skryva alespon trocha pravdy.

Musim konstatovat, ze mistni lide opravdu nemaji prehled o svetovem deni tolik, jako obyvatele Evropy. Vsechno zacina zemepisnymi mezerami. Kdyz jsem se bavil se svymi spoluzaky, toleruji, ze vetsina z nich netusi, ze existuje Ceska Republika. Pokud ale dodam, ze se moje zeme nachazi na vychod hned vedle Nemecka (a nekdy dodam, ze je to v Evrope) a stale nekdo netusi, kde to je, nekde je problem. Kdyz 17leta spoluzacka nevi, kde lezi Evropa, nekdo dela svou praci spatne. A to pomijim historicke udalosti a aktualni zpravy ze sveta.

Media, media, media. To jsou ti, kteri informuji a dodavaji kazdodenne nove informace az pod nos vsem lidem v Americe.

Zkuste si tipnout, kolik mista je venovano v nejrozsirenejsich novinach „Sacramento Bee“ okolo Sacramenta, kde nyni bydlim. Pocital jsem to a vychazi to na maximalne jednu stranku z celych 30 i vice strankovych novin. Odhadem si pak dokazete predstavit, kolik minut z vecernich zprav v televizi je venovano zahranicnim udalostem… Je to opravdu bida.

Nynejsi situace okolo pozaru v okoli je jiste dulezitejsi nez politicka krize v tramtarii. Muj host otec ale sleduje zpravy pravidelne a i mesic pred pozary i na jinych televiznich stanicich jsem se mnoho ze zahranici nedozvedel. Ve skole se probira predevsim historie Ameriky, detailne se rozebiraji pocatky historie. Mistni mladez s tim stravi tri roky ze ctyr na High School. Jeden az dva semestry jsou pak venovany predevsim historii Velke Britanie a kolonizaci. Letem svetem prolitnute dejiny Evropy, Asie a Afriky tak nemaji sanci udrzet se v hlavach studentu.

Neni potom divu, ze po prekroceni magicke hranice 25 let, kdy vetsina lidi dokonci studium, mlada generace nema potrebu sledovat deni v zahranici. A proc by noviny a televize vysilaly neco, co jejich zakaznici nechteji? Jde to proti marketingovemu planu „Jak ukoristit co nejvice posluchacu a ctenaru“ a proto to temer nikdo nedela.

Ruku v ruce, cely informacni system je propojeny a spatne se meni. Jedinym unikem a jistou volnosti tvorby pak zustava nejflexibilnejsi medium- internet. Necht v budoucnosti ziska vetsi popularitu nezli vecerni zpravy v televizi, ktere jsou kolem dokola izolovane tlustou vrstvou reklam…